COVID-19: Ενδεικτικές Ψυχολογικές Συστάσεις για τη διατήρηση καλής ψυχικής υγείας σε παιδιά και ενήλικες

 

Η εμφάνιση του ιού COVID-19 και η ανακήρυξη του από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας ως πανδημία έχει συμβάλει στην αυξημένη πυροδότηση διάχυτου άγχους, αίσθησης απειλής και φόβου. Την κατάσταση επιδεινώνει ο παρατεταμένος περιορισμός στο σπίτι και η αναστολή των καθημερινών δραστηριοτήτων σε όλους τους τομείς, εργασία, κοινωνική συναναστροφή, ψυχαγωγικές συνήθειες ομαδικού χαρακτήρα ή εκτός σπιτιού.

Ακολούθως αναφέρονται μερικά ενδεικτικές ψυχολογικές συστάσεις που μπορούν να βοηθήσουν στην ανακούφιση από τις αρνητικές ψυχολογικές επιπτώσεις της πανδημίας και του φυσικού περιορισμού.

 

Για τους ενήλικες:

  • Ενημερωθείτε από έγκυρες πηγές, όπως η σελίδα του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, για θέματα που αφορούν τον COVID-19. Έτσι, θα αποκτήσετε μια ρεαλιστική εκτίμηση της κατάστασης και θα γνωρίζετε τα μέτρα που θα πρέπει να λάβετε για να μειώσετε πιθανούς κινδύνους.
  • Περιορίστε το χρόνο που εσείς ή η οικογένειά σας αφιερώνετε στην παρακολούθηση ειδήσεων στα μέσα μαζικής επικοινωνίας ή κοινωνικής δικτύωσης. Η επαφή με διαστρεβλωμένη ενημέρωση αλλά και η συνεχής παρακολούθηση των εξελίξεων της πανδημίας μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση του άγχους.
  • Φροντίζοντας το σώμα σας, μπορείτε να βελτιώσετε τη διάθεσή σας. Διατηρείστε ένα πρόγραμμα υγιεινής διατροφής και γυμναστικής. Ασκήσεις χαλάρωσης μέσω αναπνοών ή διατάσεων των μυών μπορούν επίσης να συμβάλουν στην ανακούφιση από το άγχος.
  • Μην καταφύγετε στη χρήση αλκοόλ, τσιγάρων ή ναρκωτικών ουσιών για να διαχειριστείτε τα αρνητικά σας συναισθήματα.
  • Εντάξετε στην καθημερινότητά σας δραστηριότητες που σας προκαλούν ευεξία και ικανοποίηση.
  • Διατηρείστε επαφή με τα αγαπημένα σας πρόσωπα μέσω τηλεφώνου ή εφαρμογών κοινωνικής δικτύωσης. Μοιραστείτε τα αρνητικά σας συναισθήματα με αυτούς που εμπιστεύεστε.
  • Θυμηθείτε τρόπους με τους οποίους αντιμετωπίσατε δύσκολες στιγμές στο παρελθόν και εφαρμόστε τους στην παρούσα κατάσταση.

Για τα παιδιά:

  • Σε περιόδους κρίσης, τα παιδιά μπορεί να αντιδράσουν με φόβο, άγχος, ανησυχία, θυμό, ευερεθιστότητα, απόσυρση ή προσκόλληση προς τους γονείς ή φροντιστές.
  • Μιλήστε με τα παιδιά σας για τον κορωνοϊό με τρόπο που να ανταποκρίνεται στο αναπτυξιακό τους επίπεδο. Απαντήστε στις ερωτήσεις τους με ειλικρίνεια και παραθέστε τους πληροφορίες και δεδομένα που μπορούν να τα καθησυχάσουν.
  • Κατά την περίοδο του περιορισμού, η διατήρηση της ρουτίνας και της οργάνωσης της καθημερινότητας, δημιουργεί το αίσθημα ασφάλειας στα παιδιά. Διατηρείστε σταθερές τις ώρες του ύπνου, των γευμάτων και της συμπλήρωσης των σχολικών εργασιών, όταν υπάρχουν.
  • Ενισχύστε τα να απολαύσουν τον αυξημένο χρόνο που έχουν την ευκαιρία να περάσουν μαζί σας. Παίξτε τα αγαπημένα τους παιχνίδια, φτιάξτε κατασκευές, οργανώστε προβολές ταινιών για όλη την οικογένεια. Ενθαρρύνετέ τα να συνεχίσουν να εξασκούν ταλέντα ή ενδιαφέροντά τους όπως χορό, τραγούδι, μουσικό όργανο.
  • Δώστε στα παιδιά υπευθυνότητες και συμπεριλάβετέ τα στη φροντίδα του νοικοκυριού.
  • Φροντίστε να αποτελέσετε ένα θετικό πρότυπο διαχείρισης αντίξοων συνθηκών για τα παιδιά. Αντιμετωπίστε την κρίση με ψυχραιμία και υπομονή υιοθετώντας θετικούς και ωφέλιμους μηχανισμούς αντιμετώπισης.

 

Τμήμα Ειδικής Ψυχολογίας Διεύθυνσης Υπηρεσιών Ψυχικής Υγείας, Ο.Κ.Υπ.Υ.

Μάρτιος 2020.

Leave a reply